Om kiropraktikk

En kiropraktor er det nærmeste man kommer en spesialist i diagnostisering og behandling av muskel og skjelettrelaterte plager og smerter. Kiropraktoren din har 5 års universitetsutdanning pluss 1 års turnus, noe som betyr at han/hun er den aktøren med lengst utdanning utredning av muskel og skjelettlidelser.

For å jobbe som kiropraktor i Norge må man autoriseres. Dette styres, som hos alle andre autorisert helsepersonell, av Statens Autorisasjonskontor. Dette betyr at alle som jobber som kiropraktor i Norge har blitt godkjent og autorisert etter Norske og europeiske krav. Dette gir deg som pasient en ekstra sikkerhet.

Din kiropraktor har også henvisningsrett og sykemeldingsrett. Dette betyr at man som kiropraktor kan henvise videre til bildediagnostikk, fysioterapi og andre instanser i det norske helsevesenet. Vi har også rett til å sykemelde opp til 12 uker om dette skulle bli nødvendig.

Om du nå tar turen til oss for en utredning, så vil det første vi gjør er gjennomføre et detaljert intervju angående dine smerter/plager, og livet generelt. Dette gjøres for å få mest mulig informasjon om plagene dine, og er faktisk en viktig del i diagnostisering.

Deretter følger en grundig fysisk undersøkelse bestående av ulike tester. Disse testene er med på å tegne et bilde av hva som plager deg og ikke minst hvorfor. Basert på historikken og undersøkelse kan, i de fleste tilfellene, en diagnose stilles. Om det viser seg at dine plager skyldes et problem vi kan hjelpe deg med, kan behandlingen nå begynne. Skulle det mot formodning vise seg at dine plager skyldes en årsak vi ikke kan løse, vil vi selvfølgelig finne noen andre som kan hjelpe deg og vi vil følge deg opp så godt vi kan. Heldigvis skyldes de fleste smerter og plager i kroppen vår spenninger i ledd, bindevev og muskulatur. Dette er noe vi kan hjelpe deg med, og behandling vil fokuseres inn mot å løse opp i disse spenningene.

Kiropraktoren er særlig kjent for “knekkingen”. Dette er det vi kaller manipulasjon eller justering. Knekkelyden er en resonans fra beinene rundt leddet, som oppstår når det går hull på en gassboble inne i leddvæsken. Denne gassboblen har blitt dannet fordi leddet har blitt myknet opp. Så knekkelyden er en bivirkning av behandlingen og ikke selve målet.
Lyden er også helt ufarlig.

Manipulasjon og justering er en svært skånsom behandlingsform. Noen føler seg sår og øm 1 eller 2 dager etter behandling mens andre merker ingenting.

Kommer du inn med en veldig akutt plage kan det faktisk oppleves som at behandling gjør smertene verre. Dette er helt normalt og et steg i kroppens naturlige progresjon.